
کدام نوع تبلیغات ؟ بیلبورد یا فضای مجازی؟
در گذشته مطالبی در مورد تبلیغات در بستر فضای بیلبورد، فرصت ها، قابلیت ها و نحوه تبلیغ در این حوزه صحبت شد.در این مطلب سعی بر این داریم تا مقایسه ای بصورت خلاصه بین تبلیغات بیلبورد و تبلیغات در فضای مجازی و در اصطلاح تبلیغات مدرن بپردازیم.
در ابتدا بصورت کلی می توان این مطلب را بیان کرد که حوزه های تبلیغاتی بیلبوردی و فضای مجازی، هرکدام به تنهایی تامین کننده بخشی از حوزه تبلیغات می باشد و شرایط و نحوه تبلیغ متفاوتی در میان این دو وجود دارد. اگر بتوان تعاملی بین تبلیغات بیلبوردی و فضای مجازی ایجاد نمود، قدرت بسیار زیادی در حوزه تبلیغات به دست شما می رسد که باعث جذب مخاطب حداکثری مخصوصا مخاطب هدف شما می شود.
مقایسه بیلبورد و فضای مجازی از لحاظ هزینه تبلیغات
تبلیغات بیلبورد به دلیل سطح کیفی تبلیغ در آن، هزینه های زیادی را در بردارد. البته بخشی از این هزینه های زیاد که بیان شد صرف تجهیز، نگهداری و تعمیر بیلبورد می شود. از طرفی دیگر به این دلیل که بیلبوردها اغلب در فضاهای پربازدید و در ابعاد بزرگی تهیه می شوند تا وظیفه تبلیغ " برند " یه شرکت یا مجموعه را بر عهده بگیرد، هزینه ها را بصورت رقابتی بالا می برد.
اما در مقابل، تبلیغات در فضای مجازی، از هزینه بسیار پایین تری نسبت به تبلیغات بیلبوردی برخوردار است. بعنوان مثال می توان با رقمی معادل پنجاه میلیون تومان که هزینه ای نسبتا عادی در حوزه بیلبورد می باشد، تبلیغی بسیار گسترده و فراگیر در سطح فضای مجازی که شامل سایت ها، شبکه های مجازی و ... می باشد انجام داد و شاهد تغییری عظیم در جذب مخاطبین خود باشیم. البته این نکته را باید دقت نمود که سطح کیفی تبلیغ در تبلیغات بیلبورد به مراتب بالاتر از تبلیغات در سطح فضای مجازی می باشد. بطوری که بارها مشاهده شده است که شرکت های بزرگ و یا تازه واردی که در حوزه فضای مجازی فعالیت دارند،علی رغم هزینه زیادی که تبلیغات بیلبوردی دارد، تبلیغات خود را بصورت بیلبوردی نیز انجام می دهند و این عمل به تازگی در حال فراگیر شدن می باشد.
کیفیت تبلیغات در بیلبورد و فضای مجازی
از لحاظ کیفی، ممکن است در ابتدای کار، تبلیغات فضای مجازی دارای اعتبار بیشتر باشد در صورتی کاملا این موضوع برخلاف تصور عموم می باشد و تبلیغات بیلبوردی دارای اعتبار بیشتر از لحاظ کیفیت تبلیغ می باشد. به دلیل هزینه زیاد در تبلیغات بیلبوردی، شرکت ها و گروه های محدودتری نسبت به فضای مجازی اقدام به تبلیغ در حوزه بیلبورد می کنند، و امر باعث می شود تا روند برندینگ در تبلیغات بیلبوردی سرعت بیشتری داشته باشد. تبلیغات در بیلبورد بصورت ناخودآگاه این حس را به مخاطب القا می کند که این برند یا شرکت دارای اعتبار عمومی بالاتر و رسمی تری می باشد که توانسته در سطح شهر، بیلبورد های خود را نصب نماید.
در مقابل، تبلیغات در فضای مجازی، به دلیل هزینه های پایین، محل مناسبی برای تبلیغ گروه ها و شرکت هایی می باشد که به دلیل منابع مالی محدود نیاز به تبلیغات ارزان تر دارند. دقیقا همین علت باعث می شود که از اعتبار تبلیغات در فضای مجازی، مقداری کاسته شود و همچنین مجددا به همین علت، تعداد تبلیغات در این بخش بسیار زیاد شده و باعث کلافگی کاربران فضای مجازی می شود و به احتمال زیاد، بسیاری از تبلیغاتی که مشاهده می کنند را بدون دقت لازم و صرف زمان، به سادگی رد می کنند تا به مطالب مورد نیاز خود برسند.
اما نمی توان گفت پس به دلیل ارزونی تبلیغات در فضای مجازی، آن را به نوعی " بی کلاسی " مطرح کرد.خیر به هیچ وجه اینطور نمی باشد. همانطور که شرکت های بزرگ فضای مجازی، تمایل زیادی به تبلیغ در محیط بیلبورد دارند، شرکت های خارج از محیط فضای مجازی نیز علاقه بسیار زیادی به تبلیغ و رقابل در فضای مجازی دارند.
می توان مطلب را اینطور بیان نمود که نوع تبلیغ شما، محصول و یا برند شما، از مهم ترین و یا تنها دلیل اصلی برای تعیین محل تبلیغ شما و انتخاب بین تبلیغات بیلبوردی و تبلیغات فضای مجازی می باشد. زیرا باید برای هر دو نوع تبلیغات و مخاطبین علاقمند به این تبلیغات، آشنایی دقیق و صحیحی داشته باشید تا با صرف هزینه مناسب و زمان ، بهترین برداشت را از تبلیغات خود داشته باشید.