آشنایی با تبلیغ مبهم در بیلبورد
دنیای تبلیغات، دنیایی همراه با تخیلات و خلاقیت های بدون مرز می باشد. هر شخصی می تواند با توجه به شرایط و موقعیت های گوناگون، سلیقه و خلاقیت خود را به گونه ای زیبا و جذاب برای جذب مشتری و مخاطب استفاده نماید.
گاه ممکن است این خلاقیت، بطوری باشد که باعث به فکر فرو رفتن مخاطب شود تا متوجه منظور اصلی پیام و یا تبلیغ شما در بستر بیلبورد شود. ممکن است بتوان گفت در برخی مواقع، قدرت این نوع تبلیغ مبهم از موضوع رنگ بندی در تبلیغات بیلبورد نیز بیشتر باشد. البته این دو در کنار یکدیگر به قدرت بسیار بالایی در جذب خواهند رسید. این نوع نگرش و طراحی در تبلیغ مبهم می تواند در برخی مواقع، تاثیر بسیار مثبت و قابل توجهی را در بر داشته باشد. البته باید توجه داشت تبلیغاتی که باعث گنگ شدن مخاطب شود و یا به اصطلاح عامیانه، مخاطب را به فکر فرو ببرد، باید بصورت معقولی در بیلبوردهای منطقه ای خاص و یا کشوری خاص ( با توجه به وسعت تبلیغ ) گسترده شود. بصورتی که مخاطب در نقاط مختلفی از شهر و منطقه که عبور می کند، با آن مواجه شود. می توان تبلیغ مبهم را از روشی مکل نیز استفاده نمود که کارایی و جذب مخاطب بیشتری را در بر بگیرد. بدین طریق که برای تبلیغ یک برند، محصول و .... بهتر است از مناطق مختلف از تبلیغ مبهم و گوناگون استفاده نمود که هر کدام از جهتی معرف آن محصول و یا برند باشد، اما هدف کلی را همچنان بیان نکند.
بهترین نمونه هایی در این نوع بازاریابی که اخیرا اتفاق افتاد و واکنش های مثبتی را نیز در بر داشت، می توان به تبلیغات برنامه " شیپور " و یا برنامه "باهم" اشاره نمود.
برنامه شیپور، برای جلب توجه عموم مردم و همینطور با توجه به فعالیتی که دارد، تعدادی از لوازم خانگی بسیار ساده و دست دوم را در هر بیلبورد طراحی نمود و در کنار آن ها تنها قیمت آن را قرار داده بود. با توجه به مطلبی که در گذشته مبنی بر " افزایش بهره وری تبلیغات بیلبوردی " خدمت شما عرضه شد، شیپور با توجه به موقتی مکانی هر بیلبورد، وسیله خاص و جالب توجهی را قرار می داد. وسایلی همانند تلنبه دستی، فرغون، گلدان و.... را به همراه قیمت قرار داد.
این تبلیغات در آن زمان سر و صدای زیادی برپا نموده بود. زیرا کسی از علت قرار دادن این تبلیغ ها در سطح شهر، و هدف آن اطلاعی نداشت. به همین دلیل این تبلیغ مبهم بصورت خیلی گسترده در رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر شد و واکنش های مختلفی را به همراه داشت. شیپور با این روش به راحتی توانست علاوه برا جلب توجه مخاطبان و عموم مردم به بیلبوردهایی که نصب کرده بود، تبلیغات رایگان و گسترده ای را در بستر اینترنت و شبکه های اجتماعی بود بیاورد که اصطلاحا میتوان بیان نمود که شیپور " با یک تیر، چندین هزار نشانه را زد ".
این مثال به راحتی اهمیت تبلیغات در محیط بیلبورد و همچنین تاثیر نحوه تبلیغات صحیح را در این بستر مشان می دهد که چگونه یک تبلیغ عالی می تواند بصورت مستقیم بر روی بیلبورد و بصورت مبهم وارد زندگی و ذهن مردم شود.
در برنامه "باهم" نیز چنین اتفاقی اما بصورت دیگر روی داد. این برنامه تنها با نصب بنر های بزرگی در سطح شهر و یا بزرگراه ها، که تنها در مرکز آنها عبارت " #باهم " ذکر شده بود، توانست ذهن مخاطبان زیادی را درگیر این تبلیغ کند. تفاوت تبلیغ برنامه باهم با تبلیغات شیپور در این است که "باهم" از یک تبلیغ در تمامی نقاط استفاده می نمود، و سپس پس از مدتی، جمله کوتاهی و یا عبارت خاص و مبهم دیگری را به سری بیلبوردهای خود در نقاط مختلف کشور می افزود. این گونه، مخاطب با توجه به این که این تبلیغات در حال بروز رسانی و شفاف سازی هستند، دقت خود را برای بدست آوردن هدف این تبلیغ، بیشتر می کردند.
در مطالب آینده، با دیگر شیوه های تبلیغ در محیط بیلبورد بیشتر آشنا خواهیم شد.