نکاتی بسیار مهم در مورد بازاریابی محلی
امروزه روز دیگر محال است بتوان کمپانی یا برند موفقی را پیدا کرد که از هیچ یک از انواع بازاریابی استفاده نکند. بازاریابی در دنیای امروز یکی از اصول پایهای هر کسب و کار و برند است. شاید جملهی «وجود بازاریابی تضمین کنندهی موفقیت نیست» راست باشد اما این قطعاً کذب محض است که «یک برند به موفقیت رسیده بدون آن که بازاریابی کرده باشد». در مورد انواع بازاریابی تا کنون به چند مورد از جمله بازاریابی محیطی، بازاریابی دیجیتال، بازاریابی چریکی و بازاریابی بیلبوردی پرداخته ام و در این نوشتار می خواهم به نوعی دیگر تحت عنوان بازاریابی محلی (Local Marketing) بپردازم. این مطلب عمدتاً برای کسانی است که هیچ گونه آشناییای با بازاریابی محلی ندارند، چرا که در ادامه می خواهم به صورت نکتهوار هر آن چه که برای آگاهی مقدماتی در مورد بازاریابی محلی نیاز است را ذکر کنم.
بازاریابی محلی
۱- بازاریابی محلی عمدتاً به بازاریابیهایی که در همان دایره و اطراف محل کسب و کار صورت می گیرند گفته می شود. به عنوان مثال، رستورانی که در منطقهی X حضور دارد اگر فرآیند بازاریابی را، چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین، فقط در منطقهی X انجام دهد این نوع بازاریابی در واقع بازاریابی محلی است.
۲- امروزه بازاریابی محلی نه تنها هیچ از رونق نیفتاده بلکه بیشتر مورد استفاده نیز قرار می گیرد. این امر به سبب آن است که آمارها نشان از آن دارند که بسیاری از کسانی که از طریق گوشی همراه به وبگردی می پردازند عمدتاً به دنبال مواردی هستند که در حیطهی محل زندگیشان وجود دارد. در واقع با دریافتن این نکته توسط کسب و کارها، خصوصاً کسب و کارهای کوچک، هر یک از آنها درصدد برآمدهاند که به نسبت قبل بیشتر از بازاریابی محلی استفاده کنند.
۳- در حال حاضر، از روشهای مختلفی می توان بازاریابی محلی را انجام داد: هم آنلاین و هم آفلاین. به عنوان مثال، یکی از روشهای آفلاین استفاده از تبلیغات گوگل و یا فیسبوک، (Google Adwords & / or Facebook Ads) است. به هنگام ایجاد تبلیغ در هر یک از این پلتفرمها گزینهای وجود دارد که با انتخاب آن عمدتاً کسانی با شما در تماس خواهند شد که در منطقهتان حضور دارند. البته هر دوی این پلتفرمها در ایران حالت فیلتر دارند، یعنی یکی فیلتر است و دیگری تحریم. بنابراین بایستی از یک شرکت معتبر و کاربلد بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد.
۴- یا مثلاً یکی از روشهای آفلاین برای انجام بازاریابی محلی پشتیبانی از اتفاقات و رویدادهای محلی است. برای این کار شرکت باید از هر آن اتفاقی که در منطقه رخ می دهد آگاه باشد و به منظور تبلیغ و ترویج برند درصدد حمایت و پشتیبانی از آن بر آید. روشی دیگر می تواند استفاده از رسانههای محلی باشد. مثلاً هر منطقهای مجلهی مختص به خود، شبکهی تلویزیونی مختص به خود، شبکهی رادیویی مختص به خود و موارد این قبیل را داراست که در این میان هر کسب و کاری می تواند با بازاریابی در این رسانهها، بازاریابی محلی را انجام دهد.
۵- به مانند سایر انواع بازاریابی در بازاریابی محلی نیز بایستی مخاطبین هدف تعیین شوند تا بازاریابی بازدهی بهتری داشته باشد. یک کسب و کار کوچک که در زمینهی کامپیوتر کار می کند نباید تمرکزی بر روی مردان بالای ۴۵ سال داشته باشد. بدیهی است که اگر به این موضوع دقت نشود بازاریابی آن راندمان یا به عبارت بهتر آن نرخ بازگشت سرمایهای که می بایست می داشت را نمی تواند داشته باشد.
۶- در شبکههای اجتماعی نیز می توان به بازاریابی محلی پرداخت. به عنوان مثال، در اینستاگرام امکان تعیین لوکیشن یا محل وجود دارد. با انتخاب لوکیشن برای هر یک از پستها، افراد ساکن آن لوکیشن می توانند حتی اگر فالوور شما نباشند پستهای شما را ببینند اگر و فقط اگر بر روی لوکیشن کلیک کرده و درصدد مشاهدهی پستهای مربوط به لوکیشن مورد نظر برآیند. جالب آن که از طریق اپلیکیشنهایی مانند دیوار و شیپور نیز می توان به بازاریابی محلی پرداخت. هر دوی این اپلیکیشنها امکان تعیین محل آگهی را دارا هستند. بسیار اند کسانی که صرفاً آگهیهای محل خود را در این دو اپلیکیشن مشاهده می کنند. بنابراین اگر محل آگهی را محل کسب و کارتان تعیین کنید آگهیتان به احتمال زیاد توسط افرادی که در محلتان ساکن اند دیده خواهد شد.
۷- آخرین نکتهی این نوشتار این است که در اکثریت قریب به اتفاق موارد، بازاریابی محلی توسط کسب و کارهای کوچک صورت می پذیرد. البته دلیل این امر نیز واضح است چرا که کسب و کارهای بزرگ عمدتاً هدفشان جهانی و یا کشوری است و نه صرفاً شهری و استانی و منطقهای. اما مثلاً یک رستوران که ۳ شعبه در شهر X دارد یکی از بهترین کارهایی که می تواند برای جذب مشتری انجام دهد انجامِ بازاریابی محلی در همان منطقهای است که ۳ شعبه در آن دارد.