
تبلیغات محتوایی چیست؟
شاید برای نخستین لحظات، شنیدن کلمه " تبلیغات محتوایی " همه را یاد "بازاریابی محتوایی " انداخته و این دو را با یکدیگر یکی در نظر بگیرند. علاوه براینکه این دو موضوع دارای وجه اشتراکات بسیار زیادی هستند، اما بصورت کلی به دو گروه مجزا تقسیم می شوند. از طرفی دیگر، به دلیل استفاده زیاد از عبارت " بازاریابی محتوایی " باعث شده است که از " تبلیغات محتوایی " کمتر نام برده شود و همانطور که بیان شد، این دو با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند.بهتر است که در ابتدای مطلب به این موضوع بپردازیم که منظور از تبلیغات چیست ؟
تبلیغات
به طور کلی تبلیغات عبارت است از ترویج لفظی ( مستقیم و یا غیر مستقیم ) و یا کتبی یک محصول و برند برای عموم مردم و یا مخاطبین هدف که از پیش تعیین شده اند. حوزه تبلیغات نیز دارای حد و مرز خاصی نمی باشد و تقریبا تمامی مسائل و امور اعم از اقتصادی، سیاسی ،مذهبی و ... را شامل می شود. تبلیغات دارای انواع مختلفی برای رساندن مطلب و موضوع به کاربران می باشد که مهم ترین آنها تبلیغات از راه رسانه ها ( رسانه های کتبی، مجازی، بیلبوردی و ... )، کلامی و حضوری، بروشور، تخفیفات و ... می باشد.
بازاریابی محتوایی
بازاریابی محتوایی در رابطه با ارتباط برقرار کردن با مصرف کننده ها بدون فروش چیزی به آن هاست. این حوزه از بازاریابی در ارتباط با ارائه محتوا آموزشی، سرگرم کننده و همواره همراه با ارزش افزوده به مصرف کننده ها به منظور غنی سازی تجربه وب گردی آن ها می باشد. بدین صورت که شما بعنوان مالک یک سایت و یا برند و شرکت، با هدف جذب مخاطبین و نگه داشتن آنان و نه برای فروش محصول، شروع به تولید محتوای جدید می کنند به نحوی که بتوانند از طریق این محتوا، مخاطب را پایبند به برند و یا سایت خود نمایند. سایت های محتوا محور و خبری که روزانه بازدید های فراوانی را جذب می کنند در این دسته بندی قرار دارند.
تبلیغات محتوایی
می توان اینطور شروع نمود که تبلیغات محتوایی درست زمانی نتیجه می دهد که پیش از آن بازاریابی محتوایی بطور صحیح انجام شده باشد و مخاطبین و کاربران مورد نیاز جمع آوری شده باشند. البته اینطور نیست که تصور شود تبلیغات محتوایی تنها و فقط مشروط به این باشد که پس از بازاریابی محتوایی اجرا شود. بلکه می توان تبلیغات محتوایی را در رسانه های اجتماعی که همانند ویروسی زنده، اطلاعات را به سرعت بسیار زیادی در سطح جامعه منتشر می کند ارائه داد تا مستقیما کاربر برای خرید محصول اقدام نماید. البته این کار نیازمند توان بالا در تولید محتوا و همچنین شناخت کافی از نحوه تبلیغ محتوایی در شبکه های اجتماعی بطوری که مخاطب در بین انبوهی از پیام ها، برای آن تبلیغ ارزش قائل شود و آن را مطالعه کند می باشد.
در مطالب آینده بیشتر در این موضوع صحبت خواهیم نمود.