بازاریابی برند و بازاریابی مستقیم چه تفاوت هایی باهم دارند؟

بازاریابی برند و بازاریابی مستقیم چه تفاوت هایی باهم دارند؟

15 فروردین 1397
تعداد بازدید : 1,584

شاید برای اولین بار است که با دو مفهوم بازاریابی برند و بازاریابی مستقیم روبرو می شود و ممکن است تا کنون شناختی درباره این مفاهیم نداشته باشید. اما در ابتدا این نکته را به یاد داشته باشید که اگر می خواهید کسب و کار موفقی را اداره نمایید، آشنایی و انجام دقیق این دو مفهوم برای شما بسیار مهم است. این دو مفهوم به راحتی می تواند برند و کسب وکار شما را به سرعت ارتقا داده و یا برداشت اشتباه از این دو مفهوم می تواند ضربه بسیار سنگینی را به کسب و کار و برند شما بزند که در نتیجه آن ممکن است منجر به تعطیل شدن کسب و کار شما شود.

در ابتدای مطلب بهتر است کمی با دو مفهوم بازاریابی برند و بازاریابی مستقیم آشنا شویم و سپس به تفاوت ها و نحوه استفاده از این مفاهیم بپردازیم.


بازاریابی برند چیست؟

اگر بخواهیم در ابتدا بازاریابی برند را بصورت خلاصه مطرح کنیم، می توان اینطور بیان نمود که " بازاریابی برند عبارت است از تمامی رفتارها، تبلیغات، چهارچوب ها و.... که باعث تثبیت نام برند در ذهن مخاطب شده و به اصطلاح، فقط بر روی نام برند شما کار شود".

ممکن است این نوع بازاریابی از نوع برخی بازاریابان و صاحبان مشاغل کوچک و بزرگ، امری بیهوده  و یا حتی برعکس، به عنوان تنها امر مهم برای رسیدن به نتیجه دلخواه قلمداد شود که هر دو نتیجه گیری کاملا اشتباه است. از مهم ترین انواع بازایابی برند می توان به تبلیغات بیلبوردی اشاره نمود که تاثیر بسیار زیادی در راستای معرفی برند به مخاطبین دارد.



بازاریابی مستقیم

تعریف بازاریابی مستقیم، قابل هضم و ملموس‌تر است. به دلیل اینکه اغلب برندها و شرکت ها در این زمینه شروع به تبلیغ و سرمایه گذاری می کنند.

بصورت کلی " بازاریابی مستقیم عبارت است از معطوف نمودن تمامی رفتارها، تبلیغات، چهارچوب ها و ... برای نمایش محصول یا محصولات به جامعه هدف" بطوری که ذهن مخاطب هدف پس از مشاهده تبلیغ، به سمت محصولی خاص معطوف شود و تصمیم به خرید آن محصول بگیرد.



همانطور که از تعریف هر دو مفهوم مشخص می باشد، این است که هر مفهوم، جهت و مسیر خاصی به رفتارها و نوع تبلیغات یک شرکت می دهد و این دقیقا همان نقطه ای است که می تواند باعث پیشرفت و ترقی چشمگیر یک برند و محصول شود و یا می تواند به راحتی با سیاست گذاری اشتباه، شاهد مرگ یک برند باشیم.

بازاریابی برند برای شرکت ها و برندهایی مناسب می باشد که مخاطبین در گذشته شناختی هرچند محدود از آن برند در ذهن خود داشته باشند و یا در گذشته از محصولات و خدمات آن برند استفاده کرده باشند. به عنوان مثال می توان شرکت سامسونگ را در نظر گرفت که تقریبا تمامی افراد بصورت مستقیم و یا غیرمسقتیم از خدمات و یا محصولات این شرکت استفاده کرده اند. حال، شرکت سامسونگ به راحتی می تواند با استفاده از بازاریابی برند، اقدام به محبوب سازی و تقویت برند خود در جهان نماید.

اما در نقطه مقابل، شرکتی را در نظر  بگیرید که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است و مخاطبان هیچ گونه شناختی از این برند ندارند. اگر این برند مورد نظر اقدام به بازاریابی برند نماید، حتما با شکست بزرگی و تحمل هزینه های زیاد روبرو می شوند. در صورتی که این برند می تواند در ابتدا با بازاریابی مستقیم، اقدام به عرضه محصول و یا خدمات خود نماید تا نام این برند کم کم در بین مخاطبین شناخته شود. سپس می تواند با آغاز مبحث بازاریابی برند، اقدام به معرفی رسمی و قوی برند خود نماید.

بازاریابی مستقیم باعث فروش بیشتر محصولات و پخش شدن خدمات و محصولات در بین مخاطبین هدف شود. اگر یک شرکت یا برند بتواند بین دو مفهوم بازاریابی برند و بازاریابی مستقیم، تعادل و ترتیب مناسبی را ایجاد نماید، به راحتی می تواند مسیر رشد و ترقی را با سرعت بسیار بالاتری پیموده و به اهداف خود برسد.

دغدغه ی مشتری، مهم ترین عامل در تبلیغات بیلبوردی
icoدغدغه ی مشتری، مهم ترین عامل در تبلیغات بیلبوردی
ico1397/05/28 ico20:14
دغدغه کلمه ای آشنا برای عموم جامعه در شرایط کنونی کشور می باشد. هر فردی در درون ذهن خود دغدغه ای را دنبال می کند.
اشتباهاتی که به بازاریابی شما صدمه وارد می کند
icoاشتباهاتی که به بازاریابی شما صدمه وارد می کند
ico1397/05/24 ico18:06
اکثر مشتریان فعلی باهوش هستند. هر یک از آن‌ها هر زمان که یک وب‌سایت را باز می‌کنند و یا از هر طریقی به یک بازاریابی و یا تبلیغات مواجه می‌شوند بر اساس برخی معیارها تصمیم می‌گیرند که آیا این برند قابل اعتماد است یا نه، آیا می‌توان با خرید محصولات و یا
نکاتی بسیار مهم در مورد بازاریابی محلی
icoنکاتی بسیار مهم در مورد بازاریابی محلی
ico1397/05/18 ico19:19
امروزه روز دیگر محال است بتوان کمپانی یا برند موفقی را پیدا کرد که از هیچ یک از انواع بازاریابی استفاده نکند. بازاریابی در دنیای امروز یکی از اصول پایه‌ای هر کسب و کار و برند است. شاید جمله‌ی «وجود بازاریابی تضمین کننده‌ی موفقیت نیست» راست باشد اما ا
فصل های سال، چه تاثیری برروی تبلیغات بیلبوردی می گذارند؟ (بخش دوم)
icoفصل های سال، چه تاثیری برروی تبلیغات بیلبوردی می گذارند؟ (بخش دوم)
ico1397/05/16 ico16:12
در مطلب گذشته درمورد اهمیت و تاثیر هر فصل در تبلیغات بیلبوردی، مطالبی بیان شد. در این مطلب به بخش دیگری از این اهمیت و قوانین حاکم بر آن خواهیم پرداخت.
فصل های سال، چه تاثیری برروی تبلیغات بیلبوردی می گذارند؟
icoفصل های سال، چه تاثیری برروی تبلیغات بیلبوردی می گذارند؟
ico1397/05/15 ico17:45
شاید در ابتدا که با عنوان مطلب روبرو شدید، این موضوع به ذهن شما رسیده باشد که فصل های سال، چه ارتباطی با طراحی و بطور کلی استفاده از تبلیغات بیلبوردی دارد.
5 بیلبورد تبلیغاتی جالب و جذاب (بخش چهارم)
ico5 بیلبورد تبلیغاتی جالب و جذاب (بخش چهارم)
ico1397/03/28 ico15:18
یکی از پرسش‌هایی که در عصر دیجیتال برای بسیاری از افراد پیش آمده این است که با وجود این همه روش برای تبلیغات دیجیتالی چه زمان عمرِ سایر تبلیغات به پایان می‌رسد؟